پارکینگ مکانیزه روتاری که نام دیگر آن پارکینگ مکانیزه چرخ و فلکی نیز می باشد. یکی از انواع پارکینگ مکانیزه پر مصرف در جهان و ایران می باشد.
این پارکینگ طبقاتی به خاطر مکانیزم (به نسبت سایر پارکینگ های مکانیزه) ساده ای که دارد و به خاطر بهره وروی مکانی فوق العاده ای که از نصب این سیستم به وجود می آید، در ایران یک مدل پذیرفته شده است.
و کاربرد فراوانی در پروژه های ساختمانی، اداری، تجاری و خدماتی متوسط و کوچک جهت رفع کسری پارکینگ دارد.
1- پارکینگ روتاری سواری (SEDAN)
2- پارکینگ مکانیزه روتاری شاسی بلند (SUV)
این دسته بندی در پارکینگ مکانیزه روتاری که توسط پلاس پارکینگ صورت گرفته است برای کاهش ارتفاع در برخی پروژه ها، بسیار کاربردی است و البته مزیت دیگر آن کاهش 10 درصدی در قیمت ساخت هر دستگاه پارکینگ روتاری سواری می باشد.
پارکینگ مکانیزه روتاری در پلاس پارکینگ با ظرفیت های 8-10-12-14-16 پالت ساخته می شود.هر پالت در واقع جای یک خودرو می باشد.
و در پارکینگ های مکانیزه روتاری کل پالت ها (جای پارک اتومبیل) یا باید بر اساس خودروهایی سواری (SEDAN) ساخته شود یا بر اساس اتومبیل های شاسی بلند (SUV).
نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که امکان استفاده ترکیبی از هر دو پالت در یک سازه به خاطر محدودیت های مکانیکی وجود ندارد.
در واقع شما اگر ترکیبی از خودورهای سواری و شاسی بلند را دارید باید از دستگاه های پارکینگ روتاری شاسی بلند استفاده نمایید.
نکته دیگری که درباره ظرفیت پارکینگ های مکانیزه روتاری وجود دارد این است که پارکینگ های مکانیزه روتاری برای خودروهای سواری ماکزیمم تا 16 جای پارک و برای پارکینگ مکانیزه روتاری شاسی بلند حداکثر تا 14 جای پارک قابل تامین است.
البته در مواردی که فضای کافی وجود دارد و پارکینگ های مکانیزه با ظرفیت بالاتری نیاز می باشد. می توان چندین دستگاه پارکینگ مکانیزه را در کنار هم بدون هیچ مشکلی نصب کرد و حتی آنها را به یک سیستم کنترل هوشمند شبکه متصل کرد تا بتوان مراحل دریافت و فراخوانی خودرو را با یک سیستم کنترل مشترک انجام داد.
پارکینگ روتاری، پلاس پارکینگ دقیقا مانند یک چرخ و فلک می باشد و با این تفاوت که در چرخ و فلک مدار حرکت بر روی یک دایره فرضی انجام می شود. ولی در پارکینگ مکانیزه روتاری این مدار حرکت فرضی یک مدار بیضی است.
در پارکینگ مکانیزه روتاری شما می توانید خودرو را از پایین ترین نقطه (همکف) وارد هر پالت (کفی در نظر گرفته شده برای پارک خودور بر روی دستگاه پارکینگ) نمایید. و برای خودروی بعدی پالت دیگر را درخواست کنید.
در پارکینگ مکانیزه روتاری پلاس پارکینگ شما با زدن صفحه لمسی (تاچ) صنعتی به زبان فارسی، یا کشیدن کارت ویژه پلاس پارکینگ، یا کد رمز از پیش تعریف شده و حتی با استفاده از اثر انگشت، می توانید کابین مورد نظر خود را فراخوانی کرده و خودور خود را در آن جایگاه پارک، یا از آن خارج نمایید.
کل سازه پارکینگ مکانیزه روتاری بر روی یک فونداسیون بتنی با استانداردهای ویژه نصب می گردد. و دو ستون اصلی در جلو و عقب دستگاه با لوله های رابط وسط شاسی پارکینگ مکانیزه روتاری را تشکیل می دهند.
سپس با گذاشتن کابین ها، که هر کابین محل پارک یک خودور می باشد و با توجه به ظرفیت سفارش شده پارکینگ از نظر مکانیکی تکمیل می گردد.
حال نوبت سیستم کنترل هوشمند پارکینگ روتاری پلاس پارکینگ می باشد. یک سیستم حرفه ای هوشمند که برنامه نویسی آن توسط کارشناسان در شرکت ماشین سازی مبتکران بومی شده است.
و بر روی یک صفحه لمسی صنعتی و به زبان فارسی ارائه شده است و راننده می توانید تمام تنظیمات لازم را انجام داده و ماشین خود را با توجه به شماره محل پالت پارک ماشین، که از پایین دستگاه قابل خواندن می باشد فرا خوانی کنید.